Thu: April 15, 2010

Moa gav mig inspiration att laga ljuvlig mat och fotoblogga om det. Så här kommer kvällens recept! Rätten blev Lax med sparrisris (egentligen bulgur men jag ersatte med basmatiris).

Ingredienser för en portion:

1bit lax
0,75 dl basmatiris
Olivolja
Några sparristoppar
½ röd chilifrukt, fint hackad
1 mogen tomat, hackad
½ citron
Färsk koriander

Crème Fraîche alt. yoghurt till servering.

Så.. nu ser ni en fin bild på mina ingredienser. Men vad som inte syns är den lille laxen som ligger och tinar i ett vattenbad. Börja med det!




Steg ett var att koka riset.



För att sedan börja hacka sparris. Tog halva högen.. och högg dem på mitten. Spara resten i kylskåpet!



Sen hackade jag chilin.. även en handfull koriander och tomaten som inte syns på bild. Rulla lite och skär citronen på mitten medan du ändå är igång.



Gav mig på att skära laxen i små bitar





La bitarna i pannan på ena sidan, sparrisen och chilin på andra (syns inte på bilden). Ringlade olivolja över samt saltade och pepprade - ta gärna lite extra för extra smak.



Fick snabbhacka tomaten eftersom jag glömt det, medan laxen låg och stektes - 2 minuter på varje sida.



Hade i tomaten, koriandern, citronsaften och lite olivolja i riset



Blandade runt. Tog ur laxbitarna ur pannan i en liten skål, hällde över risblandningen ner i sparrisen/chilin. Lät det stå någon minut.



Sen var det klart att servera.. voila. Njutning! Mitt tips är dock att krydda lite extra då tomaten blir väldigt sur i riset, antingen det eller ha en klick creme fraiche bredvid.

Njut..



Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Mois

Även om jag inte äter fisk, så ser det väldigt gott ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback