Måndag 13 september



Idag gjorde jag världens godaste lantbrödslimpa :)

0,7 l mjöl
2,5 dl vatten
25 g jäst
12 g rumsvarmt smör
1 msk sirap
salt

Häll upp mjölet direkt ur påsen i ett litermått. Skaka det inte utan häll luftigt. Blanda jäst och det fingervarma vattnet i en bunke. Klicka i det rumsvarma smöret i degvätskan. Häll i mjölet, allt utom det du ska ha till utbakningen. Ha i sirap och salt. Använder du degkrokar så arbeta ihop degen ca 4 min, för hand 8 min, tills den är smidig (som en bebismage).
Låt jäsa under bakduk 30-40 min.

Sätt på ugnen, 200grader. Ta upp degen och arbeta den smidig på mjölat bakbord. Forma till en limpa, lägg den på smord plåt/bakplåtspapprad plåt, snitta i den med vass kniv och låt jäsa under duk ytterligare 30 min.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt svalna på galler under bakduk :)

Ät med mycket smör och mycket ost! MMM

Var bara språkcafé varannan vecka så dagen idag ägnades åt en långpromenad 50 min och spanskaplugg på förmiddagen. Ikväll ska jag läsa ut boken inför morgondagens lektion och antagligen bara kika på tv i min ensamhet.

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback