HIIT

Oki, idag körde jag alltså högintensiv intervallträning. Bah. Skitjobbigt. Där gäller det VERKLIGEN att ha mental styrka och inte vara ett lazy ass som efter fem minuter bara "ähh, men jag behöver ju inte egentligen". Jo du behöver, om du vill bli bättre och inte bara köra samma runda varje gång på gymmet tills du dör av uttråkan. Så ge dej på det!

Gör en ordentlig uppvärmning.
Sen kan du välja mellan att:
1. Köra så intensivt som möjligt som DU kan (springa, crosstraina) i trettio sekunder, sedan vila (gå ned i hastighet) trettio sekunder. Upprepa tills du är helt slut.
Eller som jag gjorde:
2. Köra så intensivt som möjligt minutvis (1/2 minuter), vila och upprepa. Jag antar att förstnämnda alternativ är det optimala men jag körde som jag ville.

Minst femton minuter!

Vill du uppnå maximal fettförbränning är lågintensiv träning under längre tid bättre än högintensiv träning. En timmes promenad kan förbränna lika många kalorier (några hundra) som du orkar med att köra högintensivt, låt säga 20-30 minuter, men under lågintensiv träning bränner du ändå mer fett. Dock, vill du förbättra konditionen, är det högintensivt som gäller. Ditt hjärta får arbeta extra mycket och blir därmed starkare och mer uthålligt. Coolish!
Gällande fettförbränning igen: allt handlar i slutändan ändå om hur mycket kalorier du får i dig/bränner ut.

Imorgon, tja imorgon.. det blir ju lite knackigt då jag har möten och tvätt och skit inplanerat. Alltså satsar jag istället på att få i mig lite mindre kalorier eftersom jag inte har möjlighet att bränna bort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: