Sluta stressa

Antalet dieter som finns i världen kan jag inte räkna på mina fingrar. Såna har jag hållt på med sedan jag var liten, 13-14 år. Synd att man redan som barn börjar tro att man måste vara smal och inte är något värd om man väger något kilo för mycket. Det är skönt att ha insett att man duger som man är, älskar sin kropp, men ändå kan tycka det är roligt med mat och träning.

Vill man slanka till sig så gäller det i alla fall att stoppa i sig mindre än vad man gör av med. Så enkelt är det. Det som gäller är att hitta det hållbara - vad blir jag mätt på, tycker jag är gott, som jag inte överäter mig på? För mig har det funkat att äta måttligt med kolhydrater, lite mer av kött och lagom med fett. Fett gör mig mätt och glad. Och slank.

Så länge man inte stressar över mat eller stressar när man äter brukar man kunna undvika överätning. Det handlar inte om att tugga varje tugga 50 gånger, utan mer om att lägga upp en rimlig mängd på tallriken och känna sig nöjd och glad och tacksam över det. Så småningom kommer man känna vad man behöver mer eller mindre av.

Kom hem för en vecka sedan, torsdagen. Jag har tränat kondition och styrka fredag, kondition söndag, styrka måndag och kondition tisdag. Igår, onsdag, tränade jag ingenting för vi åkte och handlade. Dom dagarna kan man ju försöka äta bra och ungefär det man gör av med utan att träna. Igår kväll drack jag tyvärr vin, på det kommer ju saltsuget.. Nåväl, jag hade en trevlig kväll. När jag känner mig helt nykter igen ska jag gå till gymmet, jag tror det blir till kvällen.

9 bloggbesökare är tacksamt, nu kör vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: