Thu: Dec. 17, 2009

"Till följd av den könsapartheid som råder har mannen inte kunnat träffa någon kvinna att förälska sig i. Han har överlåtit valet av partner till familj, för bara familjen vet var det går att finna en äkta oskuld. Alltså är det vanligt att det nygifta paret inte känner varandra, men under bröllopsnatten måste de ha samlag. Även om kvinnan inte vill och hennes kropp låser sig av rädsla eller motvilja så måste hon. Och hennes man vill kanske inte heller, men han måste visa att han är en man och att han kan. Utanför står bröllopsgästerna och väntar på att få se det blodiga lakanet. Det påtvingade samlaget är i själva verket en godkänd våldtäkt och därmed en grov kränkning av den individuella värdigheten."

Okej, den här boken får mig mer och mer övertygad om att multikulturalismen innefattar en stor dos rädsla av att ifrågasätta utan att bli kallade rasister. Jag har vetat om alla dessa saker var för sig men varit hyfsat tillfreds med tanken att det är ett spel och alla ger sig in i leken och vet vad det handlar om. Men kan man verkligen kalla det frivilligt?

När man talar om heder och minoritetsgrupper så begränsar sig många till att det förekommer hedersmord. I själva verket omfattas hela institutionen, klanen, familjen, vad det nu är av en heders- och skamkultur.
Jag har en kusin som varit gift i runt 10 år, mer eller mindre. Hennes pappa blev tillfrågad av en mulla om lov till hans dotters hand. Självklart blev pappan (som är min egen pappas kusin) stolt och nöjd över att få ett så helgat äktenskap för sin dotter. Men när hon sa nej så pratade inte hennes pappa med henne på tre dagar. För att inbringa skammen och skulden över att ha gått emot sin pappa på det här viset.

Det slutade med att de gifte sig och har nu barn tillsammans. Mina övriga kvinnliga släktingar visar ansiktet offentligt men hon bär burka, eftersom hon är gift med en mulla, religiös ledare.

Min släkt tillhör vad jag skulle kalla den undre medelklassen i Iran. De är muslimer men inte som det ter sig i exempelvis Al Quaida. Ändå bär de på samma grupptänkande, samma sexualmoral och samma patriarkala värderingar. Så när vissa menar att hela den muslimska världen svartmålas på grund av vad några enskilda radikalmuslimer har gjort så vet jag inte om de vågat ifrågasätta eller studera vardagsmuslimen.

Är det inte något som är galet här?

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Hasse

aaah vad skönt att läsa lite kloka Hassetexter igen! Gillar stilen, fantastiskt mycket du! PUSS


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback