Tue: Feb. 23, 2010

Saker jag är glad och tacksam över i mitt älskade hemland:

Att jag har två föräldrar som är mer eller mindre inblandade i mitt liv. Att jag har fyra syskon. Att jag för alltid kommer ha ett hem, eller flera, att komma till, om livet skulle gå i kras.

Svensk sjukvård. Jävligt långsam ibland (eller är det vi som är EXTRASTRESSADE?) men det tar i alla fall inte sju år, som det har tagit för en flicka på barnhemmet att få några enkla tips av en fysioterapeut om hur hon ska slippa krampa ihjäl sig. Jag lovar, klaga inte. * Det är lätt att vara kaxig och stå emot svininfluensavaccin i ett i-land, det är inte lika enkelt som fattigman av lägre klass i landet Mexico.

Landet fullkorn, bryggkaffe, grönsaker och mycket fibrer. Det må finnas en hel del snabbmatskedjor i Sverige, men inte på långa vägar lika mycket som här. Ännu värre är den öppna försäljningen av socker, godis, chips, "vatten" (som är saft) och annan skit/halvfabrikat som här. ALLT innehåller socker, pulverkaffet, "naturell" yoghurt här är inte naturell, den är sprängfylld av den billiga grödan och de dricker aldrig rent vatten till maten.

Min underbara, älskade Tomas. Träffade två européer här, en finska och en polska, båda fnissade glatt åt sina mexikaner de kärat ned sig i. Tjejerna var 17 och 18 år. Det kommer aldrig hålla tänkte jag, jag har gjort likadant. Visst är det kul.. men att vara sliskigt stadig är ÄNNU bättre, man får en helt annan inställning till män. Innan var det: hur ser jag ut? Tycker de jag är snygg? Hur kan jag flörta omkull den här killen? Nu är det mer: show me what you've got in your itty bitty BRAIN, boho! I'm not interested.

Saker jag är tacksam över här i mitt älskade andraland Mexico:

Att människorna är så fruktansvärt
lättsamma, öppensinnade och hjärliga. Man skrattar mycket och länge och gärna. Få människor verkligen grubblar/oroar sig över saker. Man visar helt enkelt vad man känner, säger rakt ut vad man menar och undviker att trippa på tå. Pussas när man hälsas, tar gärna i varann. Kvinnorna på barnhemmet är enormt kärleksfulla mot barnen men också raka och tydliga.

Tillgängligheten
då man behöver något; må det vara en buss som tar dig in till staden, öl, läkemedel, internet eller mat. I Guadalajara finns det minst en butik i närheten som har öppet 24/7. På gott och ont, i "apoteken" kan man även köpa både mat och öl.

Färsk frukt, chili och lime.
Enough said, jag har ALLT jag behöver för att smaksätta min mat.

Solen
som finns någonstans i landet året runt.

* Shirin, visst är det lätt att bli arg, jag ger mig fan på att kärringen var en riktig jävla surf*tta.

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback